أقسام العقارات والمبوبة والدليل مازالوا تحت التطوير وسيتم الإنتهاء منهم قريباً بإذن الله

 
            أخبار ومقالات     العضوية    
| استعراض كافة المواضيع
 نصائح وإرشادات عقارية
نوع العقار:
في:
رقم الاعلان:
 
منتديات رحابي


Go Back   منتديات رحابي > رحابي .. المدينة > يعجبني ولا يعجبني


17/08/2007
 

تاريخ التسجيل : 14/07/2007
عدد المشاركات :176
Postمساجد الرحاب .. ليه الحلو ما يكملش ؟؟؟

 

أنا هأتكلم النهاردة عن حاجة مش عاجباني في الرحاب، طبعاً اللي عاجبني كتير جداً وهو ظاهر وواضح وضوح الشمس لكل الناس فمش محتاج أتكلم عنه كتير، ومع ذلك هأبقى أكتب مرة عن أكتر الحاجات الجميلة اللي عاجباني، لكن أنا مخصص موضوع النهاردة للكلام عن حاجة من أهم الحاجات اللي مضايقاني في الرحاب .. وهي المساجد.

 

وقبل ما حد يفهمني غلط ويتهمني، أرجو إنه يقرا الكلام للآخر .

 

 

أنا شايف إن الرحاب فيها مساجد، بسم الله ما شاء الله، من أجمل المساجد اللي موجودة في القاهرة، كعمارة خارجية وداخلية، كتأثيث، كمكيفات، ودي نعمة كبيرة جداً لازم نحمد ربنا عليها، ونشكر الناس اللي عملوها، فالحديث بيقول: "من لم يشكر الناس، لم يشكر الله".

 

لكن للأسف الهاردوير الجميل ده، ناقصه السوفتوير المناسب.

 

يعني إيه؟

 

يعني يا جماعة الخير، خطبة الجمعة حالتها صعبة خالص، أنا بأبقى قاعد هأفرقع من ضعفها سواء شكلاً أو مضموناً، دا غير كمية الأخطاء اللغوية الرهيبة اللي المفروض ما تطلعش من طالب ثانوي فما بالك بخطيب؟

 

يا جماعة صلاة الجمعة دي هي الغسيل الأسبوعي بتاعنا، الحد الأدنى من الجرعة الإيمانية اللي المفروض المسلم ياخدها كل أسبوع، لما تبقى دي حالتها، نروح فين؟

 

أنا مش قادر أحدد المشكلة فين بالضبط؟ هل جهاز المدينة مش لاقي خطباء كويسين؟ طب اشمعنى مسجد النادي بيستضيف من حين لآخر خطباء مشهورين؟ الموضوع فعلاً مؤرقني، لإن مافيش جامع فيكي يا رحاب تتسمع خطبته للأسف. والبديل إني عشان أسمع خطبة كويسة لازم أصلي برّة الرحاب.

 

وهو دا الحل الوحيد قدامي دلوقتي، وهو ده السبب في كتابتي للموضوع النهاردة.

 

أنا عايز أسأل إخواني الرحابيين، هل في حد منكم يعرف طريق مساجد قريبة من الرحاب في التجمع مثلاً فيها خطب كويسة بدل ما نطخ مشوار لمدينة نصر أو مصر الجديدة؟

 

دي حاجة ..

 

الحاجة التانية: مافيش حد عنده حل جذري للمشكلة دي؟ يعني مثلاً ما نقدرش نعمل حاجة أو نقدم طلب جماعي للجهاز مثلاً علشان يجيب خطباء أفضل؟

 

 

على فكرة .. علشان بس ما أبقاش ظلمت الناس، فيه واحد أو اتنين بالكتير من الخطباء خطبهم كويسة، بس الأغلبية لأ .. وده طبعاً رأيي الشخصي.

 

وفي انتظار إجابتكم

 

ويجعلو عامر
  اضافة رد




17/08/2007
 

تاريخ التسجيل : 17/05/2007
عدد المشاركات : 140
Postمسجد أولياء الخليل

 عزيزي ابن عثمان،
 
رداً على سؤالك الأول: يوجد مسجد جميل افتتح في مايو الماضي في منطقة المستثمرين الشمالية (انظر الخريطة)، أي على بعد دقائق من البوابات الجنوبية للرحاب. اسم هذا المسجد: أولياء الخليل، وهو معمارياً لا يقل جمالاً عن مساجد الرحاب، ويزيد عليها بالسوفتوير الذي تحدثت عنه.
 
جرّب أن تصلي الجمعة القادمة فيه، وأخبرنا رأيك.
اضافة رد

02/03/2008
 

تاريخ التسجيل : 09/02/2008
عدد المشاركات : 273
Exclamation

شكرا ليك يا رحابى بس اكيد ان من الافضل بردوا تدعيم الجوامع فى الراب بأجود الخطباء مش شرط مشهورين اكيد بس على الاقل  يفيد الناس فزمننا الصعب دا واذا كان الحل الخروج بره الرحاب  فدا مش سهل على كل الموجودين فيها  وفلى نفس الوقت مش معقول جوامع بالفخامه دى والجمال دا  وتكون بيوت ربنا مفيهاش حد يكون متمكن انه يخطب صح ويفيد الناس
اضافة رد

24/03/2008
 

تاريخ التسجيل : 14/07/2007
عدد المشاركات : 176
Postتكملة الموضوع

 الموضوع حصلت فيه تطورات .. اللي عايز يتابعها يخش على الموضوع ده .. والموضوع ده كمان
اضافة رد
عدد الردود 3







الرئيسية | أهداف الموقع | من نحن | اتصل بنا | انضم الينا | أعلن معنا